Ondanks dat Crossfit de laatste jaren pas echt een hype is, werd de eerste Crossfit georiënteerde sportschool (ook wel een ‘box’ genoemd) al in 1996 geopend. Momenteel zijn er meer dan 10.000 Crossfit boxes wereldwijd.

Crossfit wordt het best omschreven als constant gevarieerde functionele bewegingen uitgevoerd op relatief hoge intensiteit, waarbij de bewegingen uit onder andere turnen, gewichtheffen en atletiek afkomstig zijn.

Crossfit workouts richten zich op meerdere aspecten, namelijk het verbeteren van je techniek en/of kracht en conditionele workouts. Ook wel ‘metcon’ genoemd, wat staat voor ‘metabollic conditioning’.

Wat is Crossfit niet?

Crossfit is geen bootcamp, geen Insanity en niet vergelijkbaar met groepslessen van Les Mills. Wat ook erg belangrijk is: Crossfit is geen bodybuilding, geen powerlifting en geen gewichtheffen, ondanks dat deze wel verwerkt worden in de sport.

De voordelen van Crossfit

Crossfit helpt mensen in groepsverband en in een competitieve omgeving werken aan hun algehele fitheid. Dit wordt voor de verandering eens niet gedaan met op en neer springen, plastic gewichten van een halve gram of dansen. Nee. Crossfit brengt man en vrouw, jong en oud, in contact met barbells en serieuze gewichten. Wereldwijd stappen mensen van de hometrainers af om te starten met deadliften, squatten, overhead pressen en andere effectieve krachtoefeningen.

Crossfitters vormen snel een hechte community en dit zorgt ervoor dat mensen hun trainingen over het algemeen direct als leuk ervaren. Dat is een voordeel, omdat ze het hierdoor langer volhouden. Veel mensen die naar de sportschool gaan missen het gevoel van samenhorigheid en zonder iemand in de directe omgeving om je te pushen, blijf je al snel thuis. Crossfitters houden van Crossfit en kunnen dit daarom ook consistent blijven doen, wat resultaten bevordert.
Gewichtheffen en powerliften zijn nog nooit zo populair geweest als nu, mede dankzij Crossfit. Crossfit kan als prima basis dienen om je vervolgens te specialiseren in powerliften of gewichtheffen. Er zijn ontzettend veel mensen die nu aan Crossfit doen, waardoor je veel eerder talent vindt voor bovengenoemde sporten.

Al met al kent Crossfit veel voordelen, voor zowel beginnende als gevorderde (kracht)sporters. Het is echter altijd van belang dat dit onder begeleiding wordt gedaan van een goede coach, die techniek hoog in het vaandel heeft staan. Dat is van belang bij een personal trainer, bij een voetbaltrainer en ook bij Crossfit. Een coach kan de sport maken of schaden.

De nadelen van Crossfit

Er is niet een sport met alleen maar voordelen, dus ook Crossfit kent nadelen.

Omdat Crossfit meerdere sporten combineert, met een hoge intensiteit en een hoge snelheid, is het risico op blessures veel hoger dan bij bodybuilding, gewichtheffen of powerliften. Waar je bij powerliften alleen 200 kilo deadlift, doe je dat bij Crossfit nadat je een kilometer hebt gerend en twintig pull-ups hebt gedaan, om even een willekeurig voorbeeld te noemen. Het is riskant om complexe oefeningen met veel gewicht uit te voeren als je al vermoeid bent. Dit is echter wat Crossfit vaak inhoudt. Als je het succesvol kunt volbrengen, kun je ontzettend indrukwekkende dingen doen, maar niet iedereen tolereert het hoge volume en veel mensen raken dan ook geblesseerd.

Je kunt een goede Crossfit coach hebben. Je kunt al een goede basis hebben met krachtsport. Je kunt lid worden van een box waarbij de groepen klein zijn. Kortom: je kunt allerlei stappen ondernemen om de blessuregevoeligheid van de sport te beperken, maar je ziet in de praktijk dat zodra de klok aan gaat, ook de knop bij de atleten omgaat. Techniek wordt dan vaak aan de kant geschoven, omdat instinct het overneemt als je wilt winnen en iets zo snel mogelijk wilt volbrengen. Juist op een hoger niveau is de kans op blessures groter, omdat de intensiteit hoger is en de gewichten zwaarder, dus juist hier moet er constant op gehamerd worden dat men geen techniek opoffert onder druk.

Met Crossfit word je in principe een ‘jack of all trades, master of none’. Dat wil zeggen dat je overal gemiddeld tot goed in wordt, maar je zult niet op een efficiënte manier een elite powerlifter of gewichtheffer worden. Aan de andere kant hebben veel mensen die ambitie ook helemaal niet, want de meeste mensen willen gewoon “fit” worden. In het kort: met Crossfit word je goed in Crossfit, wat uiteindelijk indrukwekkende vormen aan kan nemen, maar als je specifiekere doelen hebt, zijn er misschien effectievere manieren om die te bereiken. Laat je niet te veel misleiden door foto’s van de elite. Dat is vergelijkbaar met voetballers die denken dat zij de nieuwe Messi worden. Net als met iedere andere sport is de kans op roem en eeuwig succes klein, dus probeer realistische verwachtingen voor jezelf te scheppen en kijk naar de gemiddelde Crossfitters, niet de top van de top.

Op wedstrijdniveau is het voor Crossfitters extreem lastig om voor te bereiden. Voetballers moeten beter worden in voetbal, hardlopers moeten harder en langer kunnen rennen, bodybuilders moeten werken aan spiervolume en symmetrie, powerlifters moeten werken aan hun kracht. Dat is simpel, omdat de wedstrijden al vooraf bekend zijn. Je weet wat komen gaat en wat je moet doen. Bij Crossfit worden de wedstrijden kort van tevoren aangekondigd. Dat betekent dat je een jaar lang intensief kunt trainen en jezelf kunt verbeteren als atleet, maar dat je bij de wedstrijd een onderdeel krijgt waar je uitermate slecht in bent, of zelfs nog nooit gedaan hebt. Want niet iedereen heeft in zijn/haar box een zwembad met een pull-up bar aan het einde. Dat kan voor sommige atleten behoorlijk frustrerend zijn. Dit is dan ook de reden dat de elite zich niet beperkt tot de algemene WOD, maar meer neigt naar specialisatie in gewichtheffen en powerliften.

Ten slotte, Crossfit is extreem populair en daarom nu extreem commercieel. De eisen om coach of jurylid te worden zijn nog minder streng dan de eisen om een scootercertificaat te halen, maar het kost je wel gelijk een vermogen. Diploma’s gaan als warme broodjes over de toonbank en elke flapdrol kan gelijk les geven, wat resulteert in alle lachwekkende video’s op YouTube. Ik adviseer je ook achtergrondinformatie aan te vragen over de coach waarmee je aan de slag wilt. Relevante informatie zou zijn of de coach in kwestie al een sportachtergrond heeft, voornamelijk eventuele opleidingen die hem/haar de basiskennis geven over juiste uitvoering en dus blessurepreventie, programmering en eventueel voeding.

Conclusie

Crossfit heeft voor- en nadelen, net als elke andere sport.

Veel van de nadelen van Crossfit zijn (enigszins) te beperken en kunnen met wat gezond verstand helemaal verholpen worden.

Door de voordelen van Crossfit is het het waard om de sport te overwegen, zeker als je het moeilijk vindt om de discipline te vinden om in je eentje te trainen. Dat mensen vaak sociaal gemotiveerd zijn om te trainen is namelijk niet nieuw en Crossfit weet hier goed op in te spelen. De community is hecht en Crossfitters voelen zich een “club”. Dat betekent echter niet dat je dit met andere sporten niet kunt hebben. Het vinden van een trainingsmaatje, trainen met je partner, een personal trainer inhuren of communiceren op internetfora met mensen die dezelfde interesses hebben kunnen je ook dat gevoel van samenhorigheid geven, ongeacht de sport die je beoefent. Er zijn altijd mensen die je kunnen helpen motiveren, dat Crossfit hier meer mee op de voorgrond staat, is verder onbelangrijk.

En nu?

Laat je niet te veel meegaan in de hype. Doe niet aan Crossfit omdat heel veel mensen het doen, maar maak Crossfit ook niet zonder goede reden belachelijk, omdat heel veel mensen het doen. Bekijk de sport objectief, denk goed na over wat je specifieke doelen zijn en oordeel op basis van die informatie of de sport geschikt voor je is. Als je alleen af wilt vallen of iets fitter wilt worden, zijn er waarschijnlijk betere opties dan Crossfit. Denk dan voornamelijk aan het trainen met een goede personal trainer die een optimaal voeding & trainingsprogramma voor je opstelt.

Train altijd met je gezondheid/veiligheid op de eerste plek en laat je niet gek maken door de timer die aan de muur hangt. Winnen is leuk, maar jezelf definitief uitschakelen door een ernstige blessure is een heel stuk minder aangenaam.

Met een goede coach op de vloer is Crossfit absoluut een sport die ik persoonlijk mensen aan zou kunnen raden, mits het aansluit op hun doelen.