Tarwegras is één van de huidige superfoods. Een shotje tarwegrassap van 30 milliliter zou qua voedingsstoffen gelijk staan aan 1-2 kilo groenten. Daarnaast zou tarwegras helpen je bloed te vernieuwen, energie geven en je lichaam reinigen, mede door de hoeveelheid chlorofyl die in tarwegras aanwezig is. Is tarwegras onze ticket naar een uitmuntende gezondheid en eeuwige jeugd?

Chlorofyl, het paradepaardje van tarwegras

Tarwegras is vooral geliefd door de hoeveelheid chlorofyl die erin zit. Chlorofyl is het pigment dat planten hun groene kleur geeft. Voedingsstoffen uit grassoorten zijn voor een mens slecht opneembaar omdat wij enzymen missen waarmee we cellulose kunnen afbreken. Alleen herkauwers met meerdere magen en de juiste enzymen, kunnen grassoorten goed verteren. Ondanks de grote hoeveelheid chlorofyl in tarwegras, kun je als niet-herkauwer het chlorofyl niet volledig opnemen en blijkt uit enkele onderzoeken dat het grotendeels weer uitgescheiden wordt 12

De reden dat tarwegrassap zo gezond zou zijn, is gebaseerd op de claim dat chlorofyl qua structuur op hemoglobine lijkt. Wanneer je chlorofyl binnen zou krijgen, zou de gelijksoortige structuur ervoor zorgen dat het om wordt gezet in menselijk bloed 3. Er is geen onderzoek dat deze claim ondersteunt.

Daarnaast zou tarwegras o.a. helpen je bloed te reinigen, te ontgiften, alkaliserend zijn, je darmwerking verbeteren, zorgen voor een mooiere huid, zorgen voor de juiste pH-waardes in je bloed, helpen tegen hoofdpijn en vroegtijdige veroudering voorkomen 45. Ook dit wordt niet ondersteund door de wetenschap.

Tarwegrassap: Voedingsstofbom of mijnenveld van misleiding?

De grootste claim over tarwegras(sap) is dat een shotje tarwegras (30 milliliter) qua voedingsstoffen gelijk staat aan 1-2 kilo groenten 6,  7

Over de voedingswaarde van tarwegras is weinig literatuur te vinden. In de USDA National Nutrient Database for Standard Reference 8 en in de Nederlandse Voedingsstoffentabel (NEVO), twee grote voedseldatabases, is tarwegras(sap) niet opgenomen.

In het onderzoek van S.D. Kulkarni (et. al) 9, is onderzocht hoeveel mineralen er in tarwegras aanwezig zijn. Een opvallende uitkomst van dit onderzoek is dat tarwegras juist veel minder mineralen bevat dan 2 kilo groenten. De onderzoeksresultaten van Irvine Analytical Laboratories Inc. 10 naar tarwegras laten tevens zien dat de hoeveelheden mineralen fors lager zijn dan er beweerd wordt.

In het boek ‘Wheatgrass, nature’s finest medicine’ van Steve Merevowits 11, heeft de auteur onderzoek laten doen naar de voedingswaarde van tarwegrassap. Hoewel dit boek erg pro-tarwegras is, laten ook de uitkomsten van dit onderzoek zien dat de voedingswaarde van tarwegras veel minder hoog is dan vaak wordt gesuggereerd.

In de Self Nutrition Data 12, een voedseldatabase die de resultaten bij de National Nutrient Database for Standard Reference vandaan haalt, is tarwegrassap wel opgenomen. Deze Self Nutrition Data geeft restaurants en bedrijven de mogelijkheid de lijst zelf aan te vullen wanneer de gegevens van een bepaald voedingsmiddel niet in de National Nutrient Database staan, zoals bij tarwegras het geval is. De gegevens van tarwegrassap in deze Self Nutrition Data zijn door een restaurant of bedrijf ingevuld. Opvallend is dat de hoeveelheid voedingsstoffen in tarwegras volgens dit bedrijf wel vele malen hoger is dan wat er uit het schaarse aantal gedane onderzoeken naar voren is gekomen. De gegevens via dit bedrijf worden echter niet onderbouwd met een wetenschappelijk onderzoek. Daarom heb ik deze gegevens dan ook niet meegenomen in de vergelijking.

Een shotje tarwegrassap versus 200 gram wortelen

Voor de vergelijking van voedingsstoffen in onderstaande tabel zijn de onderzoeksresultaten van Kulkarni en Irvine Analytical Laboratories Inc. gebruikt, omdat meer onderzoeksgegevens over de voedingswaarde van tarwegras (nog) niet bekend zijn. Hieronder wordt 30 milliliter tarwegrassap vergeleken met 200 gram rauwe wortelen.

Voedingsstof Tarwegrassap 30 milliliter 200 gram rauwe wortelen
Vitamine E 880 mcg 1320 mg
Betacaroteen 120 I/U 33412 I/U
Vitamine C 1 mg 11.8 mg
Vitamine B12 0.30 mcg 0 mcg
Magnesium 8 mg 24 mg
Calcium 7.2 mg 66 mg
IJzer 0.66 mg 0.60 mg
Kalium 42 mg 640 mg

Zoals je ziet scoren de ‘gewone’ wortelen op de meeste fronten hoger dan een glaasje tarwegrassap. Als tarwegras qua voedingsstoffen al onder moet doen voor 200 gram wortelen, kan het nooit de hoeveelheid voedingsstoffen van 1-2 kilo groente overtreffen.

Conclusie

Het chlorofyl in tarwegras wordt niet omgezet in menselijk bloed. Chlorofyl kan door het menselijk lichaam slecht worden opgenomen. Alleen wanneer je een herkauwer bent met meerdere magen en de juiste enzymen hebt kun je het efficiënt opnemen. Omdat het chlorofyl niet goed opgenomen kan worden, kan het chlorofyl in tarwegras geen ‘energizer’ zijn, je bloed niet ‘opbouwen’, je lichaam niet reinigen of andere magische dingen met je doen.

Tarwegrassap is een voedingsmiddel dat niet extreem hoog is in voedingsstoffen. Er is nog maar weinig bekend over de voedingsstoffen in tarwegras(sap) en het aantal onderzoeken hierover is schaars. De claim ‘30 milliliter tarwegrassap bevat evenveel voedingsstoffen als 1-2 kilo groenten’ is ongegrond en niet bewezen. 200 gram rauwe wortelen bevat (veel) grotere hoeveelheden voedingsstoffen dan een shotje tarwegrassap.

En nu?

Tarwegras is geen wondermiddel, maar ook niet direct slecht. Het is hooguit minder waardevol dan er wordt gesuggereerd. Wanneer jij je heel goed voelt bij het drinken van tarwegrassap en intens geniet van het verbouwen van tarwegras dan kun je dat gewoon blijven doen. Het is een prima aanvulling voor een gezond voedingspatroon.

Wanneer je momenteel echter met uiterste tegenzin een glaasje tarwegrassap achterover gooit met je ogen gesloten, neus dicht en billen samengeknepen omdat je het afschuwelijk vindt, maar het toch drinkt omdat je verteld is dat het zo gezond is, dan kun je ervoor kiezen om vanaf vandaag gewoon extra groenten te eten en tarwegras te laten voor wat het is.

  1. James, H. Baxter and Daniel Steinberg. Absorption of phytol from dietary chlorophyll in the rat
  2. James H. Baxter, Absorption of chlorophyll phytol in normal man and in patients with Refsum’s disease Laboratory of Metabolism, National Heart Institute, National Institutes of Health, Bethesda, Maryland
  3. http://hippocratesinst.org/wheatgrass/benefits-of-wheatgrass
  4. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/105816-de-geneeskracht-van-tarwegras.html[/note, [note]http://www.nujij.nl/gezondheid/30-mililiter-tarwegrassap-is-even-gezond-als-een.18757606.lynkx
  5. http://www.tarwegrasbezorgen.nl/tarwegras/tarwegras-algemeen/
  6. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/105816-de-geneeskracht-van-tarwegras.html
  7. http://www.tarwegrasbezorgen.nl/tarwegras/tarwegras-algemeen/
  8. National Nutrient Database for Standard Reference http://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/2949fg=&man=&lfacet=&format=&count=&max=25&offset=&sort=&qlookup=carrot (Bezocht op 18-3-2014)
  9. S.D. Kulkarni a, R. Acharya b, A.G.C. Nair b, N.S. Rajurkar a, A.V.R. Reddy b. Food Chemistry 95 (2006) 699–707 Analytical, Nutritional and Clinical Methods. Determination of elemental concentration profiles in tender wheatgrass (Triticum aestivum L.) using instrumental neutron activation analysis
  10. Scientific laboratory analysis by Irvine Analytical Laboratories Inc., Irvine, CA, USA
  11. Steve Meyerowitz. Wheatgrass Natures Finest Medicine. The Complete Guide to Using Grasses to Revitalize Your Health
  12. Self Nutrition Data (http://nutritiondata.self.com/facts/custom/900675/2) (Bezocht op 18-3-2014)